Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014

Στο πλαίσιο της Πράξης «Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας – Άξονας Προτεραιότητας 2» καλούνται οι Σχολικές Μονάδες που έχουν ενταχθεί με τις Υπουργικές Αποφάσεις: α) «Ρυθμίσεις Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (Ζ.Ε.Π.), Τάξεων Υποδοχής Ζ.Ε.Π. και Ενισχυτικών Φροντιστηριακών Τμημάτων Ζ.Ε.Π. 2010-2011» (υπ’ αρ. ΑΦ. 821/3412P/157476/Z1/13-12-2010 Υπουργική Απόφαση, ΦΕΚ 2142 Β΄) και β) «Ρυθμίσεις Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (Ζ.Ε.Π.), Τάξεων Υποδοχής Ζ.Ε.Π. και Ενισχυτικών 2 Φροντιστηριακών Τμημάτων Ζ.Ε.Π.» (υπ’ αρ. Φ.1TY/809/101455/Γ1/07-09-2011 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2197 Β΄) όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. Φ.12/82/14638/Γ1/03-02-2014 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 278 Β΄), στην πιλοτική εφαρμογή των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας να συντάξουν και να υποβάλλουν Σχέδια Δράσης για το σχολικό έτος 2014-2015 με τη συνεργασία των Σχολικών Συμβούλων.


1.    ΣΚΟΠΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ

Η Πράξη «Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας - Άξονας Προτεραιότητας 2», η οποία υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο-ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους, έχει ως σκοπό την προώθηση της ισότιμης ένταξης στο εκπαιδευτικό σύστημα (ειδικά στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) των μαθητών από περιοχές με χαμηλούς εκπαιδευτικούς και κοινωνικοοικονομικούς δείκτες.

Οι ΖΕΠ βασίζονται στη λογική της θετικής διάκρισης – επενδύονται επιπλέον πόροι ανθρώπινοι και οικονομικοί στις περιοχές με χαμηλούς κοινωνικοοικονομικούς και εκπαιδευτικούς δείκτες για να ξεπεράσουν οι μαθητές τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στην εκπαίδευση για οικονομικούς, κοινωνικούς, πολιτισμικούς λόγους. Παράλληλα, προωθούν μια ολιστική προσέγγιση για την εκπαίδευση – η εκπαίδευση δεν περιορίζεται στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης στο σχολικό χώρο αλλά περιλαμβάνει και την παροχή υποστήριξης στην τοπική κοινωνία και από την τοπική κοινωνία. Τέλος, οι ΖΕΠ αποτελούν προσπάθεια να δημιουργηθεί ένας μόνιμος θεσμός στο πλαίσιο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στον οποίο θα μπορούν να εντάσσονται περιοχές και σχολεία Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων (ΕΚΟ) με βάση τις τοπικές ανάγκες.

Στο παραπάνω πλαίσιο το σχολείο οφείλει να διευρύνει το πεδίο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και να το εμπλουτίσει με τους εκπαιδευτικούς πόρους που υπάρχουν και εκτός σχολείου.

Τα Σχέδια Δράσης ως οργανικό μέρος του προγράμματος των πιλοτικών ΖΕΠ πρέπει να προωθούν τους βασικούς στόχους και ειδικότερα:

 την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων διαφοροποιημένης συνεκπαίδευσης
σε εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης για την επίτευξη των σκοπών μάθησης και ολόπλευρης ανάπτυξης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης,

 την ενίσχυση των γλωσσικών, γνωστικών και κοινωνικο-συναισθηματικών στάσεων και ικανοτήτων μάθησης και ανάπτυξης για να διασφαλισθούν η σχολική επιτυχία και η παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως κοινωνικο-οικονομικής και πολιτισμικής προέλευσης,

 τη διευκόλυνση της μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό και από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και της ομαλής προσαρμογής των μαθητών στο σχολείο υποδοχής,

 την πρόληψη και την αντιμετώπιση των κοινωνικών φαινομένων της σχολικής αποτυχίας, της σχολικής βίας και της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου,

 την ανάπτυξη της συνεργασίας των σχολείων σε κάθε Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας τόσο μεταξύ των σχολείων της ίδιας βαθμίδας όσο και μεταξύ των βαθμίδων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αλλά και μεταξύ σχολείων και τοπικής κοινότητας.

2.    ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ

Τα Σχέδια Δράσης θα πρέπει να φέρουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

 να τεκμηριώνεται η σύνδεσή τους με τους σκοπούς των ΖΕΠ και η ωριμότητά τους με την αναλυτική περιγραφή του σχεδιασμού τους, ο οποίος θα τεκμηριώνεται με σχετικά έγγραφα κατά περίπτωση,

 να περιγράφονται αναλυτικά οι διαδικασίες που πρόκειται να ακολουθηθούν, το χρονοδιάγραμμα και ο προϋπολογισμός,

 να αξιοποιούν το «άνοιγμα» στην κοινωνία με δράσεις που αφορούν: (α) τη μετάβαση του σχολείου σε χώρους που παρουσιάζουν υψηλό παιδευτικό ενδιαφέρον και προωθούν τους γενικότερους στόχους του προγράμματος και (β) τη συνεργασία με άτομα και φορείς που μπορούν στο πλαίσιο των δράσεων και πάντα με την παρουσία και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων αυτών,

 να διασφαλίζουν την ουσιαστική εμπλοκή όλων των μαθητών ή/και του κοινωνικού συνόλου και να αναφέρονται, οι δυνατότητες και οι σχετικές ενέργειες συνεργασίαςμε τοπικούς φορείς (π.χ. για διευκόλυνση πιθανόν αναγκαίων μετακινήσεων, παραχώρηση αιθουσών για εκδηλώσεις κλπ).


Προτάσεις Σχεδίων Δράσης που περιορίζουν τους μαθητές σε ρόλους απλού ακροατή και θεατή δεν συνιστώνται και δεν εγκρίνονται,

 να εμπλέκουν άμεσα και ενεργά τους εκπαιδευτικούς,

 να αποτελούν διδακτικές παρεμβάσεις και να ενσωματώνονται στη γενική εκπαιδευτική διαδικασία. Επισημαίνεται ότι η απλή έκθεση των μαθητών σε ποικίλες εμπειρίες δεν αρκεί για την προώθηση της ανάπτυξής τους. Επιβάλλεται οι εμπειρίες αυτές να αποτελέσουν αντικείμενο κριτικής ανάλυσης και στοχασμού και το πλαίσιο ανάλυσης ασφαλώς το προσδιορίζουν οι εκπαιδευτικοί. Αντικείμενο της ανάλυσης μπορεί να αποτελέσει η συσχέτιση των νέων εμπειριών με παλιότερες εμπειρίες των παιδιών, η δημιουργία υποδομών για νέες εμπειρίες και η ανάδειξη των δεδομένων του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντος που γέννησαν τις υπό εξέταση εμπειρίες.

Τα προτεινόμενα Σχέδια Δράσης, πέραν του άμεσου οφέλους που θα έχουν στην ομάδα στόχο, θα πρέπει να στοχεύουν στο να αποτελούν καλές πρακτικές για την εξάπλωση των ΖΕΠ και τη βιωσιμότητα του θεσμού. Για το λόγο αυτό, κατά το σχεδιασμό των Σχεδίων Δράσης, θα πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια να αφορούν σε καινοτόμες δράσεις προώθησης των στόχων των ΖΕΠ και με κόστος που θα μπορούσε να καλυφθεί από πάγια χρηματοδότηση ή μέσω συνεργασίας με τοπικούς φορείς, ή/και να αφορούν σε δράσεις που στοχεύουν σε ανάπτυξη υποδομών και δημιουργίας παραδοτέων, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς κόστος ή με πάγιους πόρους από το ίδιο /και άλλα σχολεία.

Συνημμένα με την πρόταση δύναται να υποβάλλονται έγγραφα που πιστοποιούν την ωριμότητα του Σχεδίου Δράσης (π.χ. φωτοτυπίες αιτήσεων ενδιαφέροντος συμμετοχής μαθητών, βεβαιώσεις-δηλώσεις συνεργασίας από συνεργαζόμενους φορείς για ενέργειες που δεν προκαλούν κόστος σε βάρος του προϋπολογισμού του σχεδίου δράσης, όπως π.χ. παροχή μεταφοράς μαθητών από το Δήμο, υποστήριξη θεατρικών παραστάσεων από θεατρικές ομάδες, κλπ).

Επίσης ισχύουν τα κάτωθι:
 Κάθε σχολική μονάδα υποβάλει ένα μόνο Σχέδιο Δράσης στο οποίο δύναται να εμπεριέχονται επιμέρους δράσεις. Οι συστεγαζόμενες σχολικές μονάδες δύναται να υποβάλλουν ένα κοινό Σχέδιο Δράσης. Οι υπόλοιπες σχολικές μονάδες υποβάλλουν ξεχωριστό Σχέδιο Δράσης η κάθε μία.

 Τα Σχέδια Δράσης θα πρέπει να υποβάλλονται στην ΕΥΕ ΕΔ σύμφωνα με το υπόδειγμα που παραθέτουμε στο τέλος της παρούσας πρόσκλησης. Για κάθε επιμέρους Δράση θα πρέπει να συμπληρώνονται όλες οι ενότητες του συνημμένου υποδείγματος.

 Δεν επιτρέπεται η παραγωγή εσόδων από την υλοποίηση των Σχεδίων Δράσης.

 Τα Σχέδια Δράσης θα πρέπει να συνυπογράφονται από τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής, καθώς η Σχολική Επιτροπή θα αναλάβει τις απαραίτητες διοικητικές ενέργειες για την εξασφάλιση των απαιτούμενων αγαθών και υπηρεσιών για την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης με τη χρηματοδότηση από πόρους της Πράξης.

 Για δράσεις που απαιτούν μετακίνηση θα εφαρμόζεται το πλαίσιο των εκπαιδευτικών επισκέψεων (σε ότι αφορά τα ποσοστά συμμετοχής, τους συνοδούς εκπαιδευτικούς, την έγκριση της μετακίνησης, την ασφάλιση των μαθητών κλπ).

 Τα Σχέδια Δράσης πρέπει απαραίτητα να περιλαμβάνουν ενέργειες δημοσιότητας (π.χ. αφίσες, δελτίο τύπου σε τοπικές εφημερίδες ή άλλες ενέργειες, με κόστος πάντα χαμηλό σε σχέση με τον προϋπολογισμό της δράσης) τηρώντας τους κανόνες δημοσιότητας των συγχρηματοδοτούμενων έργων (λογότυπο κ.λπ.).

 Η υλοποίηση των Σχεδίων Δράσης ορίζεται μέχρι τις 15 /06 /2015.


3.    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΡΑΣΗΣ-ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ

Το περιεχόμενο των Σχεδίων Δράσης δύναται να είναι ποικίλο και να σχετίζεται κατά περίπτωση με θέματα όπως:

(α) το περιεχόμενο των διδασκόμενων μαθημάτων,

(β) τους τομείς πολιτισμού και τέχνης,

(γ) την τεχνολογία,

(δ) τους χώρους εργασίας και παραγωγής,

(ε) τα δρώμενα και παρεμβάσεις στο κοινωνικό γίγνεσθαι

Κριτήρια για την επιλογή του περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης αποτελούν, εκτός πό τους σκοπούς του πιλοτικού προγράμματος των ΖΕΠ, η ηλικία, τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες των μαθητών της συγκεκριμένης τάξης. Επισημαίνεται, πάντως, ότι η σχολική μονάδα κατά τον προγραμματισμό της πρέπει να επιδιώκει την ποικιλία και την εναλλαγή, προκειμένου να συμβάλει στη διεύρυνση και τον εμπλουτισμό των μαθητικών εμπειριών και ενδιαφερόντων.

Στις περιπτώσεις Σχεδίων Δράσης που αναφέρονται σε θεατρικές, μουσικές και λοιπές παραστάσεις, κρίνεται αναγκαίο η προτεινόμενη δράση να περιλαμβάνει τουλάχιστον τρία μέρη:

1. προετοιμασία για την παράσταση,
2. παρακολούθηση της παράστασης και
3. σχολιασμό της παράστασης.

Το πρώτο και το τρίτο μέρος γίνονται από τους εκπαιδευτικούς με ή χωρίς τη συμμετοχή παραγόντων της παράστασης και υλοποιούνται κατά κανόνα στο πλαίσιο μαθητικών ομάδων που δημιουργεί ο εκπαιδευτικός. Η σύνθεση των ομάδων προτείνεται να είναι ανομοιογενής.


4.    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ

Ο προγραμματισμός των Σχεδίων Δράσης γίνεται μετά από ατομικές εισηγήσεις ή εισηγήσεις συνεργασίας των εκπαιδευτικών της ίδιας σχολικής μονάδας ή διαφορετικών σχολικών μονάδων της ίδιας ΖΕΠ ή διαφορετικών ΖΕΠ σε συνεργασία πάντα και με τη συμβολή των σχολικών συμβούλων και των Διευθυντών των σχολικών μονάδων ΖΕΠ. Οι συνεργασίες του τύπου αυτού ενθαρρύνονται και αφορούν τον κοινό προγραμματισμό, αλλά και τις κοινές δραστηριότητες διαφορετικών τμημάτων, τάξεων ή σχολείων. Σε κάθε περίπτωση, οι προτάσεις των εισηγητών κατατίθενται γραπτώς προς έγκριση στο σύλλογο διδασκόντων, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να αποδεχτεί, να τροποποιήσει ή και να απορρίψει εισηγήσεις.

Δύναται μια δράση να υλοποιηθεί από κοινού με άλλη σχολική μονάδα της ίδιας ΖΕΠ, όμως κάθε σχολική μονάδα θα υποβάλει ξεχωριστό Σχέδιο Δράσης στο οποίο θα αναφέρει αναλυτικά τη δράση αυτή (πόσους μαθητές και από ποιά τάξη συμμετέχουν, τον προϋπολογισμό της δράσης που θα βαρύνει τη σχολική μονάδα κλπ).

Σε περιπτώσεις που κριθεί αναγκαίο, μπορεί να γίνουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2014-2015 τροποποιήσεις ή και συμπληρώσεις του αρχικού προγραμματισμού, κατόπιν σχετικής αίτησης και έγκρισης από την ΕΥΕ ΕΔ.


5.    ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΑΝΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ


Ο προϋπολογισμός των Σχεδίων Δράσης, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, διαμορφώνεται ως εξής ανά Σχολική Επιτροπή:


Προκειμένου μια Σχολική Επιτροπή να λάβει το μέγιστο της ως άνω χρηματοδότησης θα πρέπει να φροντίσει το Σχέδιο Δράσης κάθε σχολικής μονάδας (με όλες τις συμπεριλαμβανόμενες δράσεις):

1. να αφορά στο σύνολο της μαθητικής κοινότητας της σχολικής μονάδας και 
2. να συμπεριλαμβάνονται επιμέρους δράσεις ή έστω ενέργειες σε κάποιες επιμέρους δράσεις που εμπλέκουν το κοινωνικό σύνολο.

Σε κάθε Σχέδιο Δράσης, ανά επί μέρους δράση, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται και ο παρακάτω Πίνακας με την ανάλυση των προβλεπόμενων δαπανών ανά κατηγορία δαπάνης, ο οποίος αποτελεί παράδειγμα. Το κάθε σχολείο θα πρέπει να προσαρμόσει τον παρακάτω πίνακα ανάλογα με τις προτεινόμενες επιμέρους δράσεις του σχεδίου δράσης που υποβάλλει.




6.    ΤΟΠΟΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ

Τα Σχέδια Δράσης, κατόπιν οριστικοποίησης σε συνεργασία με τους Σχολικούς Συμβούλους και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων ΖΕΠ θα υποβάλλονται στο πρωτόκολλο της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (γραφείο 1031, Α. Παπανδρέου 37, Μαρούσι, ΤΚ 15 180), υπόψη κας Ε. Πάνου μέχρι την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014 και ώρα 14:00.


7.    ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

7.1 ΕΓΚΡΙΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ
Η έγκριση ή η έγκριση υπό όρους των Σχεδίων Δράσης πραγματοποιείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Κατόπιν της θετικής αξιολόγησης τα Σχέδια Δράσης θα υλοποιούνται από τις Σχολικές Μονάδες με την υποστήριξη, ως προς τις διοικητικές διαδικασίες και τις διαδικασίες αναθέσεων σε τρίτους προμηθειών αγαθών ή υπηρεσιών των Σχολικών Επιτροπών.

7.2 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ
Ανάλογα με το περιεχόμενο και τη σύνδεση των Σχεδίων Δράσης με το πρόγραμμα των σχολείων ΖΕΠ καθορίζεται και η διάρκειά τους. Συγκεκριμένα, Σχέδια Δράσης τα οποία σχετίζονται αμεσότερα με το πρόγραμμα των σχολικών μονάδων ΖΕΠ μπορούν να αξιοποιήσουν μέρος από το αντίστοιχο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, μέρος από τον χρόνο της Ευέλικτης Ζώνης και μέρος από τον χρόνο που προβλέπεται για εκτός σχολείου επισκέψεις κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

Με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, όπου αυτό κρίνεται σκόπιμο και αναγκαίο, το Σχέδιο Δράσης μπορεί να αξιοποιήσει χρόνο και εκτός του ωραρίου και των ημερών λειτουργίας του σχολείου. Σε περιπτώσεις που διενεργείται εκτός σχολικού ωραρίου, θα πρέπει να τηρηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες και να υπάρχει σύμφωνη γνώμη και του συλλόγου γονέων ή μεμονωμένων γονέων.

Η εξασφάλιση των απαιτούμενων υπηρεσιών και αγαθών θα πραγματοποιείται από την οικεία Σχολική Επιτροπή, συγκεντρωτικά για όλα τα Σχέδια Δράσης, όλων των σχολικών μονάδων που υπάγονται σε αυτή από πόρους της Πράξης, η οποία έχει ενταχθεί στο ΠΔΕ (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Οι Σχολικές Επιτροπές θα πρέπει να ομαδοποιήσουν τα είδη των προμηθειών και των υπηρεσιών και να προβαίνουν στις απαιτούμενες διαδικασίες ανάθεσης σε τρίτους προμηθειών ή παροχής υπηρεσιών.

Για την παραλαβή των αγαθών/υπηρεσιών θα ακολουθούνται οι προβλεπόμενες από τους Δήμους/Σχολικές Επιτροπές διαδικασίες σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Οι επιμέρους δράσεις θα εκτελούνται σύμφωνα με το εγκεκριμένο Σχέδιο Δράσης. Με την ολοκλήρωση της υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης θα υποβάλλεται υποχρεωτικά από κάθε σχολική μονάδα σχετική Αναλυτική Έκθεση Πεπραγμένων-Απολογισμού του Σχεδίου Δράσης στην οποία επιπλέον θα αναφέρονται οι ενέργειες δημοσιότητας με το σχετικό  υλικό τεκμηρίωσης ενώ θα συνυποβάλλεται αποδεικτικό φωτογραφικό υλικό.

Τα Σχέδια Δράσης υλοποιούνται μέχρι 15-06-2015. Είναι δυνατή η μετάθεση των χρονοδιαγραμμάτων (έναρξης και λήξης) των επιμέρους δράσεων και (όχι πέραν της 15-06-2015) σε περίπτωση που κατά την υλοποίηση ενός Σχεδίου Δράσης εκτιμηθεί από τη Σχολική Μονάδα η αναγκαιότητα μετάθεσής τους για τη βέλτιστη υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης.